
Programmainformatie
Overzicht
Doelstellingen
Het doel van de training is om studenten bewust te maken van de kansen en problemen van het online leven en hun praktische vaardigheden bij te brengen om zich veilig, verantwoord en positief op internet te kunnen begeven. De studenten leren de impact van sociale media op hun dagelijks leven te analyseren, hun online beveiligs en privacy-instellingen te beheren, en hun digitale voetafdruk en online reputatie te begrijpen en te beheren. Bovendien leren ze kritisch na te denken over het evalueren van online content en ontwikkelen ze online vaardigheden om gezonde grenzen te stellen aan hun schermtijd en internetacties. Terwijl ze leren om cyberpesten te herkennen en ermee om te gaan, ervaren ze ook hoe ze effectief online kunnen communiceren door de regels van digitale beleefdheid (netiquette) na te leven.
De doelstellingen van de training zijn als volgt:
Studenten informeren over de kansen en problemen die het online leven biedt.
Studenten praktische vaardigheden aanleren om hun online veiligheid en privacy te beschermen.
Studenten aanmoedigen om kritisch na te denken over online inhoud en op basis van informatie beslissingen te nemen.
Studenten helpen een gezonde balans te vinden tussen hun online en offline leven.
Studenten laten ervaren hoe ze effectief kunnen communiceren in verschillende digitale omgevingen en correct kunnen omgaan met online mensen.
Studenten aanmoedigen om cyberpesten te herkennen, met dit probleem om te gaan en anderen te helpen.
Definitie en methodologie
De training is gericht op het vergroten van de kennis en vaardigheden van studenten van Generatie Z met betrekking tot internetgebruik. Er wordt uitgebreid inzicht geboden in verschillende aspecten van digitale interacties, waaronder sociale media, internetveiligheid, privacy en digitale beleefdheid. Het doel van de cursus is om studenten kennis en praktische hulpmiddelen te bieden over kritisch denken over digitale gegevens, veilig en verantwoord online navigeren, en het vinden van een gezonde balans tussen online en offline leven.
Om de leerdoelen te bereiken, worden er gedurende de training verschillende methoden ingezet:
Interactieve lessen: Er worden korte lessen gegeven over belangrijke onderwerpen als sociale media, privacy-instellingen en online veiligheid, om studenten basiskennis en theoretische achtergrond geven.
Groepsdiscussies: De studenten worden aangemoedigd om hun ervaringen en ideeën over de online wereld te delen waardoor ze verschillende perspectieven kunnen verkennen en hun begrip verdiepen.
Praktische workshops: De studenten nemen deel aan praktische oefeningen, waardoor ze leren hun privacy-instellingen te beheren, hun wachtwoorden veilig te stellen en netiquette in online omgeving toe te passen.
Casusanalyse en rollenspellen: Er worden realistische situaties geanalyseerd, -zoals cyberpesten of online conflicten, en er woorden rollenspellen gespeeld om effectieve reacties op dergelijke situaties te oefenen.
Oefeningen voor persoonlijke reflectie: De studenten worden aangemoedigd om na te denken over hun eigen online gedrag en ervaringen, waardoor ze persoonlijke bewustwording en gezonde online gewoonten kunnen ontwikkelen.
Individueel werk en online hulpmiddelen: Er worden digitale hulpmiddelen en bronnen gebruikt voor extra leeractiviteiten, zoals het verkennen van online leermogelijkheden en methoden voor het verifiëren van informatie.
Deze aanpak garandeert dat de studenten niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook de praktische vaardigheden verwerven om verantwoordelijk en effectief te handelen in de digitale wereld.
Leerresultaten
Aan het einde van deze cursus zijn de studenten in staat tot:
Impactanalyse. Ze kunnen de impact van sociale media op hun dagelijks leven onderzoeken en begrijpen hoe online interacties hun sociale en persoonlijke ervaringen beïnvloeden.
Beheer van online veiligheid. Ze kunnen hun online veiligheid en privacy beheren en beveiligingsmaatregelen toepassen, zoals wachtwoordbeheer en tweefactorauthenticatie.
Begrip van digitale sporen. Ze begrijpen en beheren hun online aanwezigheid, en maken weloverwogen keuzes met betrekking tot hun online activiteiten.
Kritisch denken. Ze denken kritisch na over het evalueren van online informatie en gebruiken methoden voor informatieverificatie om nepnieuws en desinformatie kunnen te identificeren.
Gezonde grenzen stellen. Ze stellen gezonde grenzen aan hun schermtijd en online interacties, en creëren een balans tussen online en offline activiteiten.
Strijd tegen cyberpesten. Ze kunnen online problemen identificeren, omgaan met cyberpesten en weten hoe ze hulp kunnen zoeken en bieden in dergelijke situaties.
Volgen van internetetiquette. Ze zijn in staat om de basisregels van online ethiek toe te passen en om online conflicten en geschillen te voorkomen.
Deze leerresultaten stellen de studenten in staat om kritisch en bewust om te gaan met de uitdagingen en kansen die de digitale wereld biedt. Hierdoor kunnen ze op een verantwoordelijke, veilige en positieve manier door hun online leven te navigeren.
Wekelijks schema (elke week 2 uur)
Week 1: Inleiding tot de digitale wereld
Doel: Studenten bewust maken van de huidige digitale wereld en de rol van sociale media in hun dagelijks leven.
Inhoud:
Overzicht geven van populaire sociale mediaplatforms.
Trends laten zien in online communicatie en contentcreatie.
Week 2: Online identiteit en zelfexpressie
Doel: Studenten helpen hun online identiteit te begrijpen en zichzelf authentiek te presenteren.
Inhoud:
Een persoonlijk merk opbouwen op sociale media.
Het belang laten zien van authenticiteit in de virtuele wereld.
Week 3: Digitale veiligheid en privacy
Doel: Basisvaardigheden ontwikkelen voor het beheren van online veiligheid en privacy-instellingen.
Inhoud:
Wachtwoorden beheren en tweefactorauthenticatie.
Privacy-instellingen maken op sociale mediaplatforms.
Phishing en online oplichting herkennen.
Week 4: Gezonde online gedragingen
Doel: Leren een balans te vinden tussen online en offline activiteiten en een gezond online gedragingen te bevorderen.
Inhoud:
Balanceren tussen online en offline activiteiten.
Omgaan met FOMO (Fear of Missing Out) en sociale vergelijking.
Bewust gebruiken van sociale media.
Week 5: Online etiquette en communicatie
Doel: Effectieve en respectvolle online communicatievaardigheden ontwikkelen.
Inhoud:
Effectief communiceren in verschillende online omgevingen.
Omgaan met online conflicten en geschillen.
Week 6: Kritisch denken en informatievaardigheden
Doel: Studenten kritische denkvaardigheden bijbrengen en hen leren online informatie effectief te evalueren.
Inhoud:
Nepnieuws en desinformatie herkennen.
Technieken voor informatieverificatie (fact-checking).
Week 7: Cyberpesten en online veiligheid
Doel: Studenten bewust maken van cyberpesten en hen leren hoe hiermee om te gaan.
Inhoud:
Cyberpesten herkennen en rapporteren.
Hulp zoeken en ondersteuning bieden bij online problemen.
Week 8: Creatief en productief online zijn
Doel: De creatieve en productieve mogelijkheden van het internet verkennen.
Inhoud:
Online leermogelijkheden ontdekken.
Digitale tools gebruiken voor productiviteit en creativiteit.
Algemene cursuscompetenties
Na het voltooien van deze cursus beschikken studenten over de volgende algemene competenties:
Ze kunnen hun online veiligheid en privacy effectief beheren door best practices voor wachtwoordbeheer en privacy-instellingen toe te passen.
Door gebruik te maken van informatieverificatietechnieken, ontwikkelen ze hun kritische denkvaardigheden en kunnen ze betrouwbare informatie onderscheiden van desinformatie en nepnieuws.
Ze begrijpen de basisprincipes van online etiquette en kunnen effectief en respectvol communiceren in verschillende online contexten.
Ze begrijpen hoe digitale voetafdrukken en online reputaties worden opgebouwd en onderhouden, en zijn in staat om een positieve online aanwezigheid te beheren.
Ze kunnen gezonde grenzen stellen aan hun schermtijd en online activiteiten, en zijn in staat om een goede balans tussen hun online en offline leven te creëren.
Ze zijn in staat om cyberpesten te herkennen en ermee om te gaan, en ze hebben de vaardigheden om hulp te zoeken en ondersteuning te bieden bij online problemen.
Ten slotte zijn ze in staat om nieuwe ideeën en resultaten te creëren door gebruik te maken van online leerbronnen en -tools.
Literatuur/referenties
Deze cursus is specifiek gericht op de generatie Z. De structuur richt zich op interactieve en praktische vaardigheden, waarbij kritisch denken in de digitale wereld wordt gestimuleerd.
Boyd, D. (2014). It's Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Yale University Press.
Palfrey, J., & Gasser, U. (2016). Born Digital: How Children Grow Up in a Digital Age. Basic Books.
Dijck, J. van (2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford University Press.
Livingstone, S., & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final Report. LSE, London: EU Kids Online.
Common Sense Media (www.commonsensemedia.org) – Voor actuele onderzoeken en bronnen over jongeren en media.
Mediawijsheid.nl – Bronnen over mediawijsheid en digitale geletterdheid in Nederland.
Te gebruiken leer-en lesmethoden
Lesgeven • Presentatie • Demonstratie • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • Casestudy • E-brongebaseerd leren
Groepswerk • Discussie/Debat • Presentatie • Boekgebonden leren • Brainstormen • Simulatie
Seminar • Casestudy • Analyse • E-brongebaseerd leren
Certificering
Aan het einde van de opleiding komt u in aanmerking voor een certificaat dat wordt uitgereikt door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut. Na voltooiing van het opleidingsprogramma wordt uw certificaat binnen zeven werkdagen opgesteld in het Turks, Engels en Nederlands, zowel fysiek als digitaal als certificaat en resultatenoverzicht. Het certificaat kan worden gedownload via het systeem en, indien gewenst, wordt een fysieke kopie naar het door u opgegeven adres verzonden. Voor de verzending van een fysieke kopie zijn extra kosten van toepassing. Wanneer een fysieke verzending is aangevraagd, maar niet is ontvangen en het certificaat wordt naar ons geretourneerd, dan worden er extra kosten in rekening gebracht voor een nieuwe verzending. De verzendkosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie van de deelnemer. De tarieven van verzendmaatschappijen worden op verzoek verstrekt. De deelnemer wordt voorafgaand aan de verzending per e-mail op de hoogte gebracht.
Te verwerven vaardigheden
Het certificaat dat u aan het einde van het certificeringsprogramma behaalt, zal een waardevolle bijdrage leveren aan uw professionele ontwikkeling. Dergelijke opleidingen worden beschouwd als ondersteunende activiteiten. U kunt dit certificaat, dat uw ontwikkeling ondersteunt, toevoegen aan uw curriculum vitae en gebruiken in uw professionele loopbaan. Het certificaat wordt uitgegeven door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut en is toegankelijk en verifieerbaar via het systeem. Bovendien kunnen uw certificaat en resultatenoverzicht met een barcode in het systeem worden weergegeven.
Deelnemersprofiel
Werknemers, afgestudeerden en studenten die zich op persoonlijk en professioneel gebied willen ontwikkelen, kunnen zich aanmelden voor het gecertificeerde opleidingsprogramma. Afgestudeerden van onderwijskunde- en pedagogiekopleidingen, evenals personen met een vierjarige bacheloropleiding in sociaal werk, psychologie, sociologie, psychologische begeleiding en counseling, onderwijs, geneeskunde, verpleegkunde en kinderontwikkeling, kunnen deelnemen aan dit programma.
Deelnameproces
Het certificeringsprogramma van het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut, draagt bij aan uw persoonlijke en professionele ontwikkeling en omvat de volgende stappen:
U kunt zich aanmelden voor dit certificeringsprogramma zonder beperkingen voor land of locatie.
Aanmeldingen van niet-geregistreerde kandidaten worden niet geaccepteerd.
Uw kunt zich online registreren.
De kandidaten zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die zij tijdens hun registratie verstrekken.
Alle informatie moet correct en volledig worden ingevuld.
De betaling dient te worden verricht naar het opgegeven bankrekeningnummer.
Na betaling ontvangt u de betalingsbevestiging op het door u opgegeven e-mailadres.
Vermeld tijdens de betaling de naam van het certificeringsprogramma in de beschrijving.
De lessen worden, afhankelijk van het aantal deelnemers, online of offline aangeboden.
Alle lesvideo’s zijn tijdens de duur van de opleiding 24/7 beschikbaar, zodat ze op elk gewenst moment en zo vaak als u wilt kunt bekijken.
De beoordelingen van het certificeringsprogramma worden online of offline uitgevoerd door middel van projectmethoden, examens, meerkeuzetoetsen, presentaties, wederzijdse rapportage met relevante instellingen en vergelijkbare methoden.
De duur van het certificeringsprogramma, inclusief de examenperiode, is in totaal zes weken.
U heeft twee gratis herkansingen.
Na een succesvolle beoordeling komen de kandidaten in aanmerking voor het certificaat.
Aan het einde van het certificeringsprogramma ontvangen de deelnemers het "certificaat".
Veelgestelde vragen
Is het nodig om bij de instelling langs te komen tijdens of na de aanmelding voor de online opleiding?
Nee, het online opleidingsprogramma wordt volledig online uitgevoerd. U hoeft niet fysiek naar de instelling te komen voor de aanmelding en andere procedures. Alle processen worden via het online systeem afgehandeld.
Is de toegang alleen mogelijk via een computer?
Nee, de toegang tot het systeem is mogelijk via een computer, tablet en mobiele apparaten. U kunt inloggen op het platform met elk apparaat dat toegang heeft tot internet. De applicatie is ook compatibel met mobiele apparaten.
Hoe kan er toegang tot het systeem worden verkregen?
Na het voltooien van uw registratie, heeft u uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens kunt u inloggen op de website. U wordt stap voor stap begeleid via het inlogscherm.
Ik kan niet inloggen op de site, wat moet ik doen?
Controleer eerst of u uw gebruikersnaam en wachtwoord correct heeft ingevoerd. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u de optie "Wachtwoord vergeten" gebruiken om een nieuw wachtwoord aan te maken. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de technische ondersteuning.
Ik ondervind problemen bij het inloggen, mijn gegevens worden niet geaccepteerd. Wat moet ik doen?
Zorg ervoor dat u uw gegevens correct heeft ingevoerd en let op het hoofdlettergebruik. Als u nog steeds niet kunt inloggen, kunt u een wachtwoordreset uitvoeren met het e-mailadres dat bij ons bekend is.
Er staat een fout in mijn gegevens. Is het voldoende om alleen een update uit te voeren?
Ja, nadat u bent ingelogd, kunt u uw profielinformatie bijwerken. Het is voldoende om op de pagina voor het bewerken van uw profiel de onjuiste informatie te corrigeren. De updates worden onmiddellijk actief.
Waar kan ik toegang krijgen tot mijn lessen?
Kunnen we beginnen met de les die we willen?
De lessen worden doorgaans aangeboden in een structuur en moeten in die volgorde worden gevolgd. Voor sommige programmas is er wel flexibiliteit tussen bepaalde lessen. Het is echter het meest efficiënt om het programma te volgen in de volgorde die het systeem aangeeft.
Ik heb me voor meerdere programma's ingeschreven, waarmee moet ik beginnen?
Als er een volgorde van prioriteit bestaat tussen de programma's waarvoor u zich heeft ingeschreven, houdt u deze volgorde aan. Tenzij anders vermeld, kunt u beginnen met het programma dat het beste bij u past. Zolang u toegang heeft tot alle programma's, zult u geen problemen ondervinden.
De video's worden niet afgespeeld in het systeem, wat moet ik doen?
Controleer of uw browser up-to-date is en verifieer uw internetverbinding. U kunt ook proberen een andere browser te gebruiken.
Is het verplicht om alle lessen te bekijken? Is het mogelijk om een of meerdere lessen niet te bekijken?
Het is verplicht om alle lessen te bekijken. Het volledige afronden van het opleidingsprogramma vereist dat alle lessen zijn bekeken. Niet bekeken lessen hebben invloed op uw toegang tot projecten of examens, evenals op het verkrijgen van een certificaat.
Ik heb de les(sen) van het pakketprogramma voltooid, wat moet ik nu doen?
Nadat u al uw lessen hebt voltooid, worden de projecten of examens actief. Als u slaagt voor de projecten of examens, wordt uw certificaat aangemaakt. U kunt uw certificaat vanuit het systeem downloaden.
Wanneer worden de projecten of examens actief?
Het project of examen wordt automatisch geactiveerd door het systeem nadat u alle lessen hebt voltooid. De toegang tot het examen wordt geopend op de einddatum van de programmagegevens. U kunt gedetailleerde informatie volgen via het systeem.
Tot wanneer kan ik toegang krijgen tot het project of examen?
De toegangstijd voor het project of examen wordt aan het begin van het programma vastgesteld en duurt doorgaans 8 weken. Gedurende deze periode heeft u toegang tot uw examen. De einddatum wordt duidelijk in het systeem vermeld.
Waar kan ik toegang krijgen tot het project of examen?
Hoe vindt het project of examen plaats?
Projecten of examens worden online uitgevoerd. Het type examen kan, afhankelijk van het programma, een meerkeuzetest of een projectwerk zijn. Het type examen en de details worden in het systeem uitgelegd.
Hoeveel vragen heeft het project of examen?
Het aantal vragen in het examen varieert en is afhankelijk van het opleidingsprogramma. Over het algemeen wordt het aantal vragen in meerkeuzetests vastgesteld op basis van de reikwijdte van het programma. De details zijn te vinden op het exameninformatiescherm.
Wat is de duur van het project of examen?
De duur van het examen kan variëren en is afhankelijk van de inhoud van het programma. De tijd die voor elk examen is vastgesteld, wordt aan u bekendgemaakt aan het begin van het examen. U dient het examen te voltooien voordat de tijd om is.
Wat is de minimale score om te slagen voor het project of examen?
Bij examens wordt doorgaans een slaagpercentage van 60% of 70% vastgesteld. Dit percentage kan variëren afhankelijk van de details van het programma. Het minimumslaagpercentage wordt duidelijk vermeld in de exameneisen.
Is er een herkansing beschikbaar als ik niet slaag voor het project of examen?
Ja, als u niet slaagt voor het examen, heeft u doorgaans nog twee herkansingen. U kunt deze herkansingen gebruiken om het examen opnieuw af te leggen. Voor elke herkansing moet u voldoen aan de voorwaarden die in het systeem zijn vermeld.
Ik ben geslaagd voor het project of examen, kan ik opnieuw examen doen om mijn score te verhogen?
Over het algemeen wordt er geen herkansing aangeboden om uw score te verhogen nadat u geslaagd bent voor het examen. In sommige programma's kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt voor extra examenkansen. Controleer de programmacondities voor meer details.
Waar kan ik zien of ik geslaagd of gezakt ben voor het project of examen?
Uw examenresultaten worden zichtbaar in het systeem nadat het examen is afgerond. U kunt zien of u geslaagd of gezakt bent in de sectie "Resultaten" in het systeem. Ook kunt u via e-mail of SMS geïnformeerd worden.
Hoe kan ik mijn project- of examenresultaten en mijn antwoorden bekijken?
Cursuskalender
*De cursusinhoud bevindt zich onder de tabel.
Week № | Lesinhoud | Duur | Instructeur |
1 | Introductie tot het digitale landschap | 2 uur | |
2 | Online identiteit en zelfexpressie | 2 uur | |
3 | Digitale veiligheid en privacy | 2 uur | |
4 | Gezond online gedrag | 2 uur | |
5 | Online etiquette en communicatie | 2 uur | |
6 | Kritisch denken en informatiegeletterdheid | 2 uur | Ilhan Kacire 🔗 ✉️ |
7 | Cyberpesten en online veiligheid | 2 uur | |
8 | Creatief en productief online zijn | 2 uur |
Instructeur
IDEIS- trainers



