Afdeling onderzoek
De afdeling onderzoeks is opgericht om academisch onderzoek en educatieve activiteiten uit te voeren die probleemgericht, oplossingsgericht en multidisciplinair van aard zijn. Er is aandacht voor vakgebieden zoals religiewetenschappen, religieus onderwijs, moreel en waardenonderwijs en onderwijswetenschappen. Deze activiteiten zijn erop gericht om actuele ontwikkelingen bij te houden en inzichten te bieden voor de toekomst. In deze context ontwikkelt de afdeling curricula, voert kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit en neemt deel aan wetenschappelijke activiteiten die voornamelijk gericht zijn op vraagstukken zoals radicalisering, discriminatie, islamofobie, haatzaaien, migratie en integratie. De afdeling richt zich ook op religieus onderwijs en onderwijs, en moreel en waardenonderwijs, wat essentiële behoeften zijn van moslimgemeenschappen. Daarnaast wordt samengewerkt met instellingen en organisaties met vergelijkbare doelstellingen.
Sinds haar oprichting geeftde Stichting IDEIS prioriteit aan onderzoeksactiviteiten en wetenschappelijke evenementen. In dit kader heeft zij deelgenomen aan bijna vijftien symposia, congressen en wetenschappelijke evenementen en daar papers gepresenteerd. De afdeling onderzoek streeft ernaar haar deelname aan zowel onderzoek als wetenschappelijke evenementen te blijven vergroten.

De doelstellingen van de afdeling Onderzoek zijn als volgt:
-
Door gebruik te maken van de ervaringen van het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut en zijn lidmaatschap van nationale en internationale organisaties zoals, REA, ISREV en ENRECA, streeft het ernaar deel te nemen aan congressen, symposia, seminars, workshops en trainingen, en publicaties te produceren.
-
Het verrichten van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, voornamelijk op gebieden als radicalisering, discriminatie, islamofobie, haatzaaien, migratie en integratie.
-
Het ontwikkelen van onderwijsprogramma’s op gebieden als morele opvoeding, religieus onderwijs, waardenonderwijs en karaktervorming.
-
Het monitoren van en deelnemen aan nationale en internationale congressen, symposia, seminars en workshops waarbij rekening wordt gehouden met de primaire werkgebieden van het instituut. Verder wordt ondersteuning geboden bij de planning van aankondigingen en aanvraagprocedures.
-
Het ontwikkelen van strategieën voor het voorbereiden van onderzoeksgebaseerde presentaties voor wetenschappelijke evenementen.
-
Het samenwerken met universiteiten in gezamenlijke adviesprogrammas voor het faciliteren van postdoctorale studies over prioritaire onderzoeksonderwerpen.
-
Het organiseren van workshops en trainingen over de integratie en aanpassing van immigranten, spirituele counseling en begeleiding voor jongeren, volwassenenonderwijs en educatieve activiteiten van cultuurcentra. De belanghebbenden nemen hieraan deel.
Onderzoeksactiviteiten
Van theorie naar praktijk in islamitische en waarden educatie: het Nederlandse perspectief
Dit omvat het ontwikkelen van een wetenschappelijk gekwalificeerd curriculum voor religieus onderwijs. Het wordt aangeboden in culturele centra in heel Nederland en de inhoud wordt versterkt door praktijkgerichte activiteiten. Het curriculumontwikkelingsproces is in februari 2024 gestart. Het houdt rekening met de pluralistische en multiculturele aard van de Nederlandse samenleving om de behoeften en verwachtingen te identificeren. Verder zorgt het voor compatibiliteit met zowel formele als impliciete onderwijsprogramma’s. De ontwikkeling van het curriculum zal naar verwachting zijn voltooid in oktober 2024.
Wetenschappelijke evenementen
Congressen, symposia en workshops
-
Avest, I. ter & Ö. F. Gurlesin (2017). Levensbeschouwing in de ‘society of mind’ – radicale fanatiekeling of fanatiek radicaal? Workshop op studiedag Haagse Hogeschool. 17 november.
-
Atay, Ö., Dijk, Monique van, Avest Ina ter, Wielzen Duncan, Opatmy Michal, Gürlesin Ömer Faruk, “Diversity in European Perspectives”, Religious Education Association (REA) Annual Meeting 2018 Proceedings Book, p.p. 623-651, Reston, USA,3-5 November 2018.
-
Alasag, A., Gürlesin, Ö. F., I. ter Avest, M. Akdag (2018). An exploration of religious identity development of Dutch-Turkish Muslims, contribution to the conference ‘British Sociological Association Sociology of Religion Study Group Annual Conference (SOCREL). July 10-12 10th
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Ina ter Avest, M. Akdag, (2018). Acculturation and the Dialogical formation of young muslim identity: development of an intervention based on Dialogical Self Theory (DST), and its implementation. Presentation 10th DST conference, Braga, June.
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Ina ter Avest, M. Akdag, ISREV, (2018). ‘Wise men’s chess’, a serious play to stimulate religious development of muslim youngsters, contribution to the ‘International Seminar on Religious Education and Values Session XXI’, Nurnberg, July 29th – August 3rd.
-
Gürlesin, Ö. F. (2019). Transformation of Friday sermons in an era of nationalism: functionalization of religion, now and in a challenged future. Contribution to the ENRECA conference, Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Utrecht University, 8th – 10th April.
-
Alasag A., Avest, I.ter, Gürlesin, Ö. F. (2019). Prevention of Radicalization of Muslim youngsters; an inventory of emotional commitments to the Dutch plural society. Seeking the Middle Path (Al-Wasaṭiyya): Articulations of Moderate Islam. Nijmegen: Radboud Universiteit, 19th of June.
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Avest, I. ter, & Kurt, I. (2019). Dialogical formation of young muslim identity; Piloting an intervention based on dialogical self theory (DST). The ESITIS Conference, The Hope and Despair of Religions: Exploring the Nexus of Theory and Praxis. Sarajevo.
-
Alasag A., Avest, I. ter, Ö. F. Gürlesin, I. Kurt (2019). Normative Citizenship Education in Plural Societies; a dialogical approach to possible tensions between religious identity and citizenship. Conferentie Wurzburg, ‘Religion, Democracy and Citizenship’, October 10-12.
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Avest, I. ter, & Kurt, I. (2021). Zoektocht naar een Eigen Levensoriëntatie temidden van een Veelheid aan Interpretaties, Provocatieve pedagogiek en religieuze identiteitsontwikkeling, Een module + spel ‘MirrorMind’ voor jongeren van 13-16 jaar, Nederlands Godsdienstpedagogisch Genootschap/Netwerk Levo 21 e eeuw, 22 April.
-
Alasag A., Avest, I. ter, Gürlesin, Ö. F., Kurt, I., Prevention of Radicalisation: Development of a Flexible Society of Mind, A board game as a safe space for world view development in formal and informal education, 11th International Conference on the Dialogical Self 9-12 June 2021.
-
Alasag A., Avest, I. ter, Gürlesin, Ö. F., Kurt, I., (2021). Self (e)valuation: normative Islamic citiezenship education, IAIE conference in June 28-30, Israel.
-
Gürlesin, Ö. F., Radicalization and Deradicalization from the Perspective of Dialogical Self Theory; The Case of Dutch Turkish Muslims, The Netherlands-Indonesia Consortium for Muslim-Christian Relations (NICMCR), Prevention of Radicalisation through (Religious) Education, February 23-24, 2022, the Netherlands.
-
Alasag A., Avest, I. ter, Gürlesin, Ö. F., Kurt, I.,Onur, T., Children of Adam and Eve: overlapping circles in Islamic Religious Education. Contribution to the AGPAII conference, Mainstreaming diversity in public school movement, Association of Indonesian Islamic Religious Education Teachers (AGPAII), Padang, September 30-October 2, 2022.
