
Programmainformatie
Overzicht
Doelstellingen
Het doel van deze cursus is om de deelnemers een grondig inzicht te geven in migratie- en integratieprocessen. Tijdens de training worden de kernbegrippen van migratie en integratie behandeld, evenals de maatschappelijke, economische en culturele effecten van deze processen. Bovendien worden de historische ontwikkeling van migratie en de theoretische benaderingen bestudeerd, om deelnemers uitgebreide kennis over de onderwerpen te bieden.
Ook gaat de cursus in op hoe integratiebeleid wordt ontwikkeld en hoe de samenleving deze processen benadert. In dit proces worden het belang van culturele diversiteit en sociale cohesie benadrukt, met als doel dat de deelnemers op deze gebieden competenties verwerven.
Een ander belangrijk doel van de cursus is het begrijpen van de uitdagingen voor migranten in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt de rol van de media in migratie- en integratieprocessen en de effecten ervan op migranten kritisch onderzocht.
Tot slot verwerven de deelnemers vaardigheden om toekomstige migratie- en integratietrends te voorspellen en nieuw beleid op dit gebied te ontwikkelen. De cursus is gericht op het opleiden van bewuste, goed geïnformeerde en oplossingsgerichte individuen.
Definitie en methodologie
Deze cursus behandelt uitgebreid de maatschappelijke, economische en culturele dimensies van migratie- en integratieprocessen. Het doel van de training is om deelnemers een grondig inzicht te geven in migratie en integratie. In dit kader worden de historische ontwikkeling van migratie, integratiebeleid, culturele diversiteit en sociale cohesie en de invloed van de media op migratie gedetailleerd bestudeerd. Daarnaast komen de integratie-uitdagingen in het onderwijs en de arbeidsmarkt aan bod om de kennis en vaardigheden van de deelnemers te ontwikkelen. De cursus zorgt voor effectief leren door het toepassen van verschillende onderwijsmethoden. De volgende technieken worden tijdens het programma gebruikt:
Theoretisch lesgeven: De cursus omvat kernbegrippen, historische inzichten en theorieën over migratie en integratie. Door het leren van deze conceptuele basis, verbeteren de analytische vaardigheden van de deeelnemers.
Caseanalyse: Door echte migratie- en integratiecases te bestuderen, worden de probleemoplossende vaardigheden van de deelnemers ontwikkeld. De uitdagingen en oplossingen in het integratieproces van migranten worden besproken aan de hand van case-analyses.
Groepsdiscussies: Onderwerpen zoals sociale cohesie, integratiebeleid en culturele diversiteit komen aan bod in groepsdiscussies. Door het luisteren naar verschillende perspectieven leren de deelnemers veelzijdig te denken en maatschappelijke problemen kritisch te benaderen.
Praktische oefeningen: Er worden praktische oefeningen uitgevoerd over integratie, integratie op de arbeidsmarkt en de invloed van de media. Dit biedt de deelnemers de mogelijkheid om hun theoretische kennis in de praktijk toe te passen.
Media- en data-analyse: De deelnemers ontwikkelen vaardigheden op het gebied van data-analyse door vraagstukken te bespreken over de mediarepresentatie van migranten en mediageletterdheid. De rol van de media in integratieprocessen wordt kritisch onderzocht.
Het doel van deze benaderingen is om deelnemers zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden bij te brengen. Het draagt ook bij aan het ontwikkelen van veelzijdige expertise op het gebied van migratie en integratie.
Leerresultaten
Aan het einde van deze cursus kunnen de deelnemers:
Migratie- en integratieconcepten begrijpen: De deelnemers zijn in staat om de kernbegrippen van migratie en integratie, de historische ontwikkeling en de theoretische benaderingen te begrijpen.
Integratiebeleid evalueren: Ze kunnen verschillende vormen van integratiebeleid en -strategieën onderzoeken en de impact hiervan op de samenleving.
Culturele diversiteit en sociale cohesie begrijpen: Ze hebben inzicht in de invloed van culturele diversiteit op de sociale structuur en kunnen plannen opstellen voor processen voor sociale cohesie.
Uitdagingen bij integratie in onderwijs en arbeidsmarkt herkennen: Ze herkennen de uitdagingen voor migranten in het onderwijs en op de arbeidsmarkt en ze kunnen helpen bij het ontwikkelen van strategieën om deze problemen op te lossen.
De rol van dem media op migratie kritisch analyseren: Ze kunnen de invloed van de media op migranten en de rol in integratieprocessen kritisch onderzoeken.
Migratie- en integratietrends voorspellen: Ze zijn in staat om toekomstige migratie- en integratietrends te voorspellen en creatieve beleidsvoorstellen te doen.
Problemen oplossen en strategieën ontwikkelen: Ze gebruiken echte case-analyses om effectieve oplossingen en strategieën voor integratieprocessen te ontwikkelen.
Maatschappelijke deelname en bewustzijn bevorderen: Ze krijgen meer inzicht in de integratie van migranten in de samenleving en kunnen actief deelnemen aan deze processen.
Wekelijks schema (elke week 2 uur)
Week 1: Introductie en programmapresentatie
Doel en doelstellingen van het programma
Begrippen migratie en integratie
Migratie in de moderne samenleving
Week 2: Migratiegeschiedenis en theoretisch kader
Historische ontwikkeling van migratie
Migratietheorieën en modellen
Economische, sociale en culturele impact van migratie
Week 3: Integratiebeleid en strategieën
Ontwikkeling van integratiebeleid
Verschillende integratiemodellen
Succesvolle integratiestrategieën
Week 3: Culturele diversiteit en sociale cohesie
Culturele diversiteit en de rol ervan in de samenleving
Het belang en de componenten van sociale cohesie
Strategieën om met culturele verschillen om te gaan
Week 4: Integratie in het onderwijs
De rol van migrantenkinderen in het onderwijs
Het belang van integratie in het onderwijs
Onderwijsbeleid en praktijk
Week 6: Integratie op de arbeidsmarkt
Integratie van migranten op de arbeidsmarkt
Uitdagingen op de arbeidsmarkt
Oplossingen en goede praktijken
Week 7: Media en migratie
De rol van de media in migratie en integratie
Representatie van migranten in de media
Mediawijsheid en kritisch denken
Week 8: De toekomst van migratie en integratie
Toekomstige trends in migratie en integratie
Beleidsvoorstellen en innovatieve benaderingen
Evaluatie van het programma en algemene herhaling
Algemene cursuscompetenties
Deelnemers die deze cursus succesvol afronden, verwerven de volgende competenties:
Basisvaardigheid in informatievoorziening over migratie en integratie: De deelnemers verwerven grondige kennis over migratie en integratie en vragen hierover adequaat kunnen beantwoorden.
Vaardigheid in het ontwikkelen van integratieprogramma’s voor migranten: De deelnemers leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve integratieprogramma’s om de integratie van migranten en vluchtelingen in de samenleving te bevorderen.
Vaardigheid in het ontwikkelen van sociale cohesiestrategieën: De deelnemers kunnen strategieën ontwikkelen ter bevordering van sociale cohesie en culturele diversiteit.
Begrip van juridische kaders: De deelnemers verwerven inzicht in de wetgeving over discriminatie, haatzaaien en migratie, en kunnen deze effectief toepassen.
Deze competenties zorgen ervoor dat de deelnemers bedreven worden in het ontwikkelen van strategieën voor de integratie van migranten en het bevorderen van intercultureel begrip.
Literatuur/referenties
Castles, S., & Miller, M. J. (2009). Het tijdperk van migratie: Internationale migratie in de moderne wereld. İstanbul Bilgi Universiteit Uitgeverij.
Vertovec, S. (2007). Super-diversiteit en de implicaties daarvan. Ethnic and Racial Studies.
Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2006). Immigrant America: Een portret. University of California Press.
Berry, J. W. (1997). Immigratie, acculturatie en aanpassing. Applied Psychology.
Penninx, R., & Garcés-Mascareñas, B. (2016). Integratieprocessen en -beleid in Europa. Springer.
Te gebruiken leer- en lesmethoden
Les • Presentatie • Demonstratie • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • Gevalstudie • E-bron gebaseerd leren
Groepswerk • Discussie/debat • Presentatie • Boek gebaseerd leren • Demonstratie • Brainstormen • Gevalstudie • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • Simulatie • E-bron gebaseerd leren
Seminar • Presentatie • Discussie/debat • Brainstormen • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • E-bron gebaseerd leren
Certificering
Aan het einde van de opleiding komt u in aanmerking voor een certificaat dat wordt uitgereikt door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut. Na voltooiing van het opleidingsprogramma wordt uw certificaat binnen zeven werkdagen opgesteld in het Turks, Engels en Nederlands, zowel fysiek als digitaal als certificaat en resultatenoverzicht. Het certificaat kan worden gedownload via het systeem en, indien gewenst, wordt een fysieke kopie naar het door u opgegeven adres verzonden. Voor de verzending van een fysieke kopie zijn extra kosten van toepassing. Wanneer een fysieke verzending is aangevraagd, maar niet is ontvangen en het certificaat wordt naar ons geretourneerd, dan worden er extra kosten in rekening gebracht voor een nieuwe verzending. De verzendkosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie van de deelnemer. De tarieven van verzendmaatschappijen worden op verzoek verstrekt. De deelnemer wordt voorafgaand aan de verzending per e-mail op de hoogte gebracht.
Te verwerven vaardigheden
Het certificaat dat u aan het einde van het certificeringsprogramma behaalt, zal een waardevolle bijdrage leveren aan uw professionele ontwikkeling. Dergelijke opleidingen worden beschouwd als ondersteunende activiteiten. U kunt dit certificaat, dat uw ontwikkeling ondersteunt, toevoegen aan uw curriculum vitae en gebruiken in uw professionele loopbaan. Het certificaat wordt uitgegeven door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut en is toegankelijk en verifieerbaar via het systeem. Bovendien kunnen uw certificaat en met een barcode in het systeem worden weergegeven.
Deelnemersprofiel
Werknemers, afgestudeerden en studenten die zich op persoonlijk en professioneel gebied willen ontwikkelen, kunnen zich aanmelden voor het gecertificeerde opleidingsprogramma. Afgestudeerden van onderwijskunde- en pedagogiekopleidingen, evenals personen met een vierjarige bacheloropleiding in sociaal werk, psychologie, sociologie, psychologische begeleiding en counseling, onderwijs, geneeskunde, verpleegkunde en kinderontwikkeling, kunnen deelnemen aan dit programma.
Deelnameproces
Het certificeringsprogramma van het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut draagt bij aan uw persoonlijke en professionele ontwikkeling en omvat de volgende stappen:
U kunt zich aanmelden voor dit certificeringsprogramma zonder beperkingen voor land of locatie.
Aanmeldingen van niet-geregistreerde kandidaten worden niet geaccepteerd.
Uw kunt zich online registreren.
De kandidaten zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die zij tijdens hun registratie verstrekken.
Alle informatie moet correct en volledig worden ingevuld.
De betaling dient te worden verricht naar het opgegeven bankrekeningnummer.
Na betaling ontvangt u de betalingsbevestiging op het door u opgegeven e-mailadres.
Vermeld tijdens de betaling de naam van het certificeringsprogramma in de beschrijving.
De lessen worden afhankelijk van het aantal deelnemers online of offline aangeboden.
Alle lesvideo’s zijn tijdens de duur van de opleiding 24/7 beschikbaar, zodat u ze op elk gewenst moment en zo vaak als u wilt kunt bekijken.
De beoordelingen van het certificeringsprogramma worden online of offline uitgevoerd door middel van projectmethoden, examens, meerkeuzetoetsen, presentaties, wederzijdse rapportage met relevante instellingen en vergelijkbare methoden.
De duur van het certificeringsprogramma, inclusief de examenperiode, is in totaal zes weken.
U heeft twee gratis herkansingen.
Na een succesvolle beoordeling komen de kandidaten in aanmerking voor het certificaat.
Aan het einde van het certificeringsprogramma ontvangen de deelnemers het "certificaat".
Veelgestelde vragen
Is het nodig om bij de instelling langs te komen tijdens of na de aanmelding voor de online opleiding?
Nee, het online opleidingsprogramma wordt volledig online uitgevoerd. U hoeft niet fysiek naar de instelling te komen voor de aanmelding en andere procedures. Alle processen worden via het online systeem afgehandeld.
Is de toegang alleen mogelijk via een computer?
Nee, de toegang tot het systeem is mogelijk via een computer, tablet en mobiele apparaten. U kunt inloggen op het platform met elk apparaat dat toegang heeft tot internet. De applicatie is ook compatibel met mobiele apparaten.
Hoe kan er toegang tot het systeem worden verkregen?
Na het voltooien van uw registratie, heeft u uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens kunt u inloggen op de website. U wordt stap voor stap begeleid via het inlogscherm.
Ik kan niet inloggen op de site, wat moet ik doen?
Controleer eerst of u uw gebruikersnaam en wachtwoord correct heeft ingevoerd. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u de optie "Wachtwoord vergeten" gebruiken om een nieuw wachtwoord aan te maken. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de technische ondersteuning.
Ik ondervind problemen bij het inloggen, mijn gegevens worden niet geaccepteerd. Wat moet ik doen?
Zorg ervoor dat u uw gegevens correct heeft ingevoerd en let op het hoofdlettergebruik. Als u nog steeds niet kunt inloggen, kunt u een wachtwoordreset uitvoeren met het e-mailadres dat bij ons bekend is.
Er staat een fout in mijn gegevens. Is het voldoende om alleen een update uit te voeren?
Ja, nadat u bent ingelogd, kunt u uw profielinformatie bijwerken. Het is voldoende om op de pagina voor het bewerken van uw profiel de onjuiste informatie te corrigeren. De updates worden onmiddellijk actief.
Waar kan ik toegang krijgen tot mijn lessen?
Kunnen we beginnen met de les die we willen?
De lessen worden doorgaans aangeboden in een structuur en moeten in die volgorde worden gevolgd. Voor sommige programmas is er wel flexibiliteit tussen bepaalde lessen. Het is echter het meest efficiënt om het programma te volgen in de volgorde die het systeem aangeeft.
Ik heb me voor meerdere programma's ingeschreven, waarmee moet ik beginnen?
Als er een volgorde van prioriteit bestaat tussen de programma's waarvoor u zich heeft ingeschreven, houdt u deze volgorde aan. Tenzij anders vermeld, kunt u beginnen met het programma dat het beste bij u past. Zolang u toegang heeft tot alle programma's, zult u geen problemen ondervinden.
De video's worden niet afgespeeld in het systeem, wat moet ik doen?
Controleer of uw browser up-to-date is en verifieer uw internetverbinding. U kunt ook proberen een andere browser te gebruiken.
Is het verplicht om alle lessen te bekijken? Is het mogelijk om een of meerdere lessen niet te bekijken?
Het is verplicht om alle lessen te bekijken. Het volledige afronden van het opleidingsprogramma vereist dat alle lessen zijn bekeken. Niet bekeken lessen hebben invloed op uw toegang tot projecten of examens, evenals op het verkrijgen van een certificaat.
Ik heb de les(sen) van het pakketprogramma voltooid, wat moet ik nu doen?
Nadat u al uw lessen hebt voltooid, worden de projecten of examens actief. Als u slaagt voor de projecten of examens, wordt uw certificaat aangemaakt. U kunt uw certificaat vanuit het systeem downloaden.
Wanneer worden de projecten of examens actief?
Het project of examen wordt automatisch geactiveerd door het systeem nadat u alle lessen hebt voltooid. De toegang tot het examen wordt geopend op de einddatum van de programmagegevens. U kunt gedetailleerde informatie volgen via het systeem.
Tot wanneer kan ik toegang krijgen tot het project of examen?
De toegangstijd voor het project of examen wordt aan het begin van het programma vastgesteld en duurt doorgaans 8 weken. Gedurende deze periode heeft u toegang tot uw examen. De einddatum wordt duidelijk in het systeem vermeld.
Waar kan ik toegang krijgen tot het project of examen?
Hoe vindt het project of examen plaats?
Projecten of examens worden online uitgevoerd. Het type examen kan, afhankelijk van het programma, een meerkeuzetest of een projectwerk zijn. Het type examen en de details worden in het systeem uitgelegd.
Hoeveel vragen heeft het project of examen?
Het aantal vragen in het examen varieert en is afhankelijk van het opleidingsprogramma. Over het algemeen wordt het aantal vragen in meerkeuzetests vastgesteld op basis van de reikwijdte van het programma. De details zijn te vinden op het exameninformatiescherm.
Wat is de duur van het project of examen?
De duur van het examen kan variëren en is afhankelijk van de inhoud van het programma. De tijd die voor elk examen is vastgesteld, wordt aan u bekendgemaakt aan het begin van het examen. U dient het examen te voltooien voordat de tijd om is.
Wat is de minimale score om te slagen voor het project of examen?
Bij examens wordt doorgaans een slaagpercentage van 60% of 70% vastgesteld. Dit percentage kan variëren afhankelijk van de details van het programma. Het minimumslaagpercentage wordt duidelijk vermeld in de exameneisen.
Is er een herkansing beschikbaar als ik niet slaag voor het project of examen?
Ja, als u niet slaagt voor het examen, heeft u doorgaans nog twee herkansingen. U kunt deze herkansingen gebruiken om het examen opnieuw af te leggen. Voor elke herkansing moet u voldoen aan de voorwaarden die in het systeem zijn vermeld.
Ik ben geslaagd voor het project of examen, kan ik opnieuw examen doen om mijn score te verhogen?
Over het algemeen wordt er geen herkansing aangeboden om uw score te verhogen nadat u geslaagd bent voor het examen. In sommige programma's kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt voor extra examenkansen. Controleer de programmacondities voor meer details.
Waar kan ik zien of ik geslaagd of gezakt ben voor het project of examen?
Uw examenresultaten worden zichtbaar in het systeem nadat het examen is afgerond. U kunt zien of u geslaagd of gezakt bent in de sectie "Resultaten" in het systeem. Ook kunt u via e-mail of SMS geïnformeerd worden.
Hoe kan ik mijn project- of examenresultaten en mijn antwoorden bekijken?
Instructeur
IDEIS- trainers



