
Programmainformatie
Overzicht
Doelstellingen
Het doel van deze cursus is om de deelnemers een diepgaand inzicht te geven in de terminologische definitie van antisemitisme en de historische, theologische, psychologische, sociologische en politieke processen eromheen. Er wordt besproken hoe deze beladen term, die zich in het collectieve bewustzijn van samenlevingen heeft genesteld, wordt begrepen in de moderne maatschappij en welke sociale, theologische en culturele effecten deze processen hebben. Daarnaast worden de historische ontwikkeling van antisemitisme en theoretische benaderingen onderzocht, zodat de deelnemers uitgebreide kennis over het onderwerp opdoen.
Tevens komt aan bod hoe antisemitische opvattingen het overheidsbeleid beïnvloeden en hoe antisemitisme zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld in moderne samenlevingen. In dit kader wordt het belang van culturele diversiteit en sociale harmonie benadrukt, zodat de deelnemers op deze gebieden competent worden.
Een ander belangrijk doel van de cursus is om duidelijk te maken dat antisemitisme, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, een reactie is die zijn oorsprong vindt in de westerse beschaving. Daarnaast wordt de rol van de media in antisemitisme en xenofobie geanalyseerd. Dit is met name relevant in het licht van recente gebeurtenissen. Hierbij wordt antisemitisme vaak toegeschreven aan de Arabische wereld en krijgen mensen met een islamitische achtergrond die in Europa wonen, onterecht het stempel antisemitisch worden.
Tot slot wordt ernaar gestreefd om het kennisniveau van de deelnemers te vergroten en hen in staat te stellen kritisch na te denken over bevooroordeelde berichtgeving in de media. De cursus heeft als doel bewuste, hoog geïnformeerde en oplossingsgerichte individuen op te leiden.
Definitie en methodologie
Deze cursus behandelt op uitgebreide wijze de sociale, religieuze, psychologische, politieke en culturele dimensies van het concept antisemitisme. Het doel van de training is om deelnemers een diepgaand inzicht te geven in de historische achtergrond, religieuze reflecties en politieke manifestatie van antisemitisme.
In dit kader worden de conceptuele en historische ontwikkeling, assimilatie- en genocideprocessen, culturele diversiteit, sociale harmonie en de invloed van de media op antisemitische propaganda in detail onderzocht. De deelnemers zullen optimaal profiteren van de training door gebruik te maken van diverse onderwijsmethoden.
Leerresultaten
Aan het einde van deze cursus kunnen de deelnemers:
Begrijpen en bespreken wat antisemitisme is en waarop het specifiek betrekking heeft.
De kenmerken van hedendaags antisemitisme analyseren.
De historische en ideologische wortels van antisemitisme identificeren.
Antisemitische taal en handelingen in het verleden en heden herkennen.
Technieken herkennen en toepassen om discriminatie te bestrijden.
Wekelijks schema (elke week 2 uur)
Week 1: Basisconcepten – definitie van antisemitisme, vooroordelen, stereotypen en discriminatie
Doel: Een algemeen kader schetsen door gerelateerde termen te definiëren.
Literaire definitie van antisemitisme
Concepten van vooroordelen en stereotypen
Discriminatie en uitsluiting
Processen van segregatie en vijandbeeldvorming
Week 2: Antisemitisme en de historische ontwikkeling
Doel: De historische ontwikkeling van antisemitisme in kaart brengen.
Historische wortels van antisemitisme
Historische oorzaken en processen die tot antisemitisme hebben geleid
Antisemitisme en het jodendom in het westerse denken
Wereldwijde gevolgen van antisemitisme
Week 3: Psychologische reflecties van antisemitisme
Doel: De menselijke impact van antisemitisme en de effecten op het zelfbeeld behandelen.
Nationalistisch antisemitisme
Racistisch antisemitisme
Interpersoonlijke antisemitische uitingen
Week 4: Sociale reflecties van antisemitisme
Doel: De sociale littekens blootleggen die antisemitisme achterlaat.
Haatzaaiende taal
Xenofobie
Verborgen sociale protocollen
Processen van discoursvorming
Week 5: Eco-politieke reflecties van antisemitisme
Doel: De theologische, politieke en economische discoursen rond antisemitisme begrijpen.
Onderlinge relaties tussen joodse, christelijke en islamitische samenlevingen door de geschiedenis heen
Reflectie van religieuze en culturele verschillen op bestuur in het westerse denken
Ballingschap, diaspora, getto- en pogromprocessen
Week 6: Technieken ter bestrijding van discriminatie
Doel: Strategieën ontwikkelen om discriminatie, met name antisemitisme, te bestrijden.
Typen discriminatie en hun analyse
Flexibel recht en de bestrijding van discriminatie
Institutionele mechanismen tegen discriminatie binnen de EU
Nationale implementatiemechanismen
Algemene cursuscompetenties
Deelnemers die deze cursus succesvol afronden, beschikken over de volgende competenties:
Ze begrijpen de wortels van antisemitisme en de weerspiegeling ervan in de moderne samenleving.
Ze ontdekken hoe stereotypen en aannames gewelddadige haat tegen minderheden versterken.
Ze leren over de historische en hedendaagse manifestaties van wereldwijd antisemitisme.
Ze herkennen de impact van antisemitisme op verschillende aspecten van cultuur en samenleving.
Ze verkennen strategieën om antisemitisme effectief uit te dagen en te bestrijden.
Literatuur/referenties
Akbayır, Beyza Nur. (2013). "Antisemitisme in Europa tijdens de Kruistochten", Journal of Turkish World Studies, XIII/1 (Zomer 2013), pp. 21-35.
Arendt, Hannah. (1996). Bronnen van Totalitarisme: Antisemitisme, İletişim Uitgeverij: Istanboel.
Groepler, Eva. (2014). Antisemitisme: Vijandigheid tegenover Joden van de Oudheid tot Heden, Belge Uitgeverij, Istanboel.
Lewis, Bernard. (2004). Semitisme en Antisemitisme: Over Conflict en Vooroordeel, Everest Uitgeverij: Istanboel.
Lewis, Bernard. (2016). Conflict en Vooroordeel in het Midden-Oosten: Semitisme en Antisemitisme, Akılçelen Boeken: Istanboel.
Rennap, I. (1991). Antisemitisme en de Joodse Kwestie, Inter Uitgeverij, Istanboel.
Te gebruiken leer- en lesmethoden
Theoretisch onderwijs:
De cursus behandelt de basisconcepten, historische ontwikkeling en theorieën met betrekking tot antisemitisme. Door de historische en conceptuele grondslagen te begrijpen, ontwikkelen deelnemers hun analytische vaardigheden.
Casusanalyse:
De deelnemers versterken hun kennis en analytische vaardigheden door historische casussen te bestuderen, zoals ballingschap, opstanden, assimilatie, pogroms en genocide waarmee Joodse gemeenschappen te maken hebben gehad. De gevolgen van deze vernietigingsprocessen worden geanalyseerd aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Groepsdiscussies:
Onderwerpen zoals culturele codes, minderheidsrechten, geloofsvrijheid en culturele diversiteit worden besproken in groepsverband. Dit stimuleert de deelnemers om multidimensionaal en kritisch na te denken over sociale vraagstukken en verschillende perspectieven te overwegen.
Praktische oefeningen:
De deelnemers voeren praktijkgerichte studies uit over thema’s zoals uitsluiting, vernedering, haatmisdrijven en sociale druk in het onderwijs. Dit stelt hen in staat hun theoretische kennis toe te passen en empathie te ontwikkelen.
Media- en data-analyse:
Door antisemitisme in de media te bestuderen en mediawijsheid te ontwikkelen, leren de deelnemers gegevens te analyseren en kritisch na te denken over de rol van de media in antisemitische propaganda.
Het doel van deze methodologische benadering is om de deelnemers niet alleen theoretische kennis bij te brengen, maar hen ook praktische vaardigheden te laten ontwikkelen. Door formele en informele onderwijsmethoden te combineren, worden zij voorbereid op een diepgaand en breed begrip van antisemitisme.
Certificering
Aan het einde van de opleiding komt u in aanmerking voor een certificaat dat wordt uitgereikt door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut. Na voltooiing van het opleidingsprogramma wordt uw certificaat binnen zeven werkdagen opgesteld in het Turks, Engels en Nederlands, zowel fysiek als digitaal als certificaat en resultatenoverzicht. Het certificaat kan worden gedownload via het systeem en, indien gewenst, wordt een fysieke kopie naar het door u opgegeven adres verzonden. Voor de verzending van een fysieke kopie zijn extra kosten van toepassing. Wanneer een fysieke verzending is aangevraagd, maar niet is ontvangen en het certificaat wordt naar ons wordt geretourneerd, dan worden er extra kosten in rekening gebracht voor een nieuwe verzending. De verzendkosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie van de deelnemer. De tarieven van verzendmaatschappijen worden op verzoek verstrekt. De deelnemer wordt voorafgaand aan de verzending per e-mail op de hoogte gebracht.
Te verwerven vaardigheden
Het certificaat dat u aan het einde van het certificeringsprogramma behaalt, zal een waardevolle bijdrage leveren aan uw professionele ontwikkeling. Dergelijke opleidingen worden beschouwd als ondersteunende activiteiten. U kunt dit certificaat, dat uw ontwikkeling ondersteunt, toevoegen aan uw curriculum vitae en gebruiken in uw professionele loopbaan. Het certificaat wordt uitgegeven door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut en is toegankelijk en verifieerbaar via het systeem. Bovendien kunnen uw certificaat en resultatenoverzicht met een barcode in het systeem worden weergegeven.
Deelnemersprofiel
Werknemers, afgestudeerden en studenten die zich op persoonlijk en professioneel gebied willen ontwikkelen, kunnen zich aanmelden voor het gecertificeerde opleidingsprogramma. Afgestudeerden van onderwijskunde- en pedagogiekopleidingen, evenals personen met een vierjarige bacheloropleiding in sociaal werk, psychologie, sociologie, psychologische begeleiding en counseling, onderwijs, geneeskunde, verpleegkunde en kinderontwikkeling, kunnen deelnemen aan dit programma.
Deelnameproces
Het certificeringsprogramma van het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut draagt bij aan uw persoonlijke en professionele ontwikkeling en omvat de volgende stappen:
U kunt zich aanmelden voor dit certificeringsprogramma zonder beperkingen voor land of locatie.
Aanmeldingen van niet-geregistreerde kandidaten worden niet geaccepteerd.
Uw kunt zich online registreren.
De kandidaten zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die zij tijdens hun registratie verstrekken.
Alle informatie moet correct en volledig worden ingevuld.
De betaling dient te worden verricht naar het opgegeven bankrekeningnummer.
Na betaling ontvangt u de betalingsbevestiging op het door u opgegeven e-mailadres.
Vermeld tijdens de betaling de naam van het certificeringsprogramma in de beschrijving.
De lessen worden, afhankelijk van het aantal deelnemers online of offline aangeboden.
Alle lesvideo’s zijn tijdens de duur van de opleiding 24/7 beschikbaar, zodat u ze op elk gewenst moment en zo vaak als u wilt kunt bekijken.
De beoordelingen van het certificeringsprogramma worden online of offline uitgevoerd door middel van projectmethoden, examens, meerkeuzetoetsen, presentaties, wederzijdse rapportage met relevante instellingen en vergelijkbare methoden.
De duur van het certificeringsprogramma, inclusief de examenperiode, is in totaal zes weken.
U heeft twee gratis herkansingen.
Na een succesvolle beoordeling komen de kandidaten in aanmerking voor het certificaat.
Aan het einde van het certificeringsprogramma ontvangen de deelnemers het "certificaat".
Veelgestelde vragen
Is het nodig om bij de instelling langs te komen tijdens of na de aanmelding voor de online opleiding?
Nee, het online opleidingsprogramma wordt volledig online uitgevoerd. U hoeft niet fysiek naar de instelling te komen voor de aanmelding en andere procedures. Alle processen worden via het online systeem afgehandeld.
Is de toegang alleen mogelijk via een computer?
Nee, de toegang tot het systeem is mogelijk via een computer, tablet en mobiele apparaten. U kunt inloggen op het platform met elk apparaat dat toegang heeft tot internet. De applicatie is ook compatibel met mobiele apparaten.
Hoe kan er toegang tot het systeem worden verkregen?
Na het voltooien van uw registratie, heeft u uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens kunt u inloggen op de website. U wordt stap voor stap begeleid via het inlogscherm.
Ik kan niet inloggen op de site, wat moet ik doen?
Controleer eerst of u uw gebruikersnaam en wachtwoord correct heeft ingevoerd. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u de optie "Wachtwoord vergeten" gebruiken om een nieuw wachtwoord aan te maken. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de technische ondersteuning.
Ik ondervind problemen bij het inloggen, mijn gegevens worden niet geaccepteerd. Wat moet ik doen?
Zorg ervoor dat u uw gegevens correct heeft ingevoerd en let op het hoofdlettergebruik. Als u nog steeds niet kunt inloggen, kunt u een wachtwoordreset uitvoeren met het e-mailadres dat bij ons bekend is.
Er staat een fout in mijn gegevens. Is het voldoende om alleen een update uit te voeren?
Ja, nadat u bent ingelogd, kunt u uw profielinformatie bijwerken. Het is voldoende om toegang te krijgen tot de pagina voor het bewerken van uw profiel om onjuiste informatie te corrigeren. De updates worden onmiddellijk actief.
Waar kan ik toegang krijgen tot mijn lessen?
Kunnen we beginnen met de les die we willen?
De lessen worden doorgaans aangeboden in een structuur en moeten in die volgorde worden gevolgd. Voor sommige programmas is er wel flexibiliteit tussen bepaalde lessen. Het is echter het meest efficiënt om het programma te volgen in de volgorde die het systeem aangeeft.
Ik heb me voor meerdere programma's ingeschreven, waarmee moet ik beginnen?
Als er een volgorde van prioriteit bestaat tussen de programma's waarvoor u zich heeft ingeschreven, houdt u deze volgorde aan. Tenzij anders vermeld, kunt u beginnen met het programma dat het beste bij u past. Zolang u toegang heeft tot alle programma's, zult u geen problemen ondervinden.
De video's worden niet afgespeeld in het systeem, wat moet ik doen?
Controleer of uw browser up-to-date is en verifieer uw internetverbinding. U kunt ook proberen een andere browser te gebruiken.
Is het verplicht om alle lessen te bekijken? Is het mogelijk om een of meerdere lessen niet te bekijken?
Het is verplicht om alle lessen te bekijken. Het volledig afronden van het opleidingsprogramma vereist dat alle lessen zijn bekeken. Niet bekeken lessen hebben invloed op uw toegang tot projecten of examens, evenals op het verkrijgen van een certificaat.
Ik heb de les(sen) van het pakketprogramma voltooid, wat moet ik nu doen?
Nadat u al uw lessen hebt voltooid, worden de projecten of examens actief. Als u slaagt voor de projecten of examens, wordt uw certificaat aangemaakt. U kunt uw certificaat vanuit het systeem downloaden.
Wanneer worden de projecten of examens actief?
Het project of examen wordt automatisch geactiveerd door het systeem nadat u alle lessen hebt voltooid. De toegang tot het examen wordt geopend op de einddatum van de programmagegevens. U kunt gedetailleerde informatie volgen via het systeem.
Tot wanneer kan ik toegang krijgen tot het project of examen?
De toegangstijd voor het project of examen wordt aan het begin van het programma vastgesteld en duurt doorgaans 8 weken. Gedurende deze periode heeft u toegang tot uw examen. De einddatum wordt duidelijk in het systeem vermeld.
Waar kan ik toegang krijgen tot het project of examen?
Hoe vindt het project of examen plaats?
Projecten of examens worden online uitgevoerd. Het type examen kan, afhankelijk van het programma, een meerkeuzetest of een projectwerk zijn. Het type examen en de details worden in het systeem uitgelegd.
Hoeveel vragen heeft het project of examen?
Het aantal vragen in het examen varieert en is afhankelijk van het opleidingsprogramma. Over het algemeen wordt het aantal vragen in meerkeuzetests vastgesteld op basis van de reikwijdte van het programma. De details zijn te vinden op het exameninformatiescherm.
Wat is de duur van het project of examen?
De duur van het examen kan variëren en is afhankelijk van de inhoud van het programma. De tijd die voor elk examen is vastgesteld, wordt aan u bekendgemaakt aan het begin van het examen. U dient het examen te voltooien voordat de tijd om is.
Wat is de minimale score om te slagen voor het project of examen?
Bij examens wordt doorgaans een slaagpercentage van 60% of 70% vastgesteld. Dit percentage kan variëren afhankelijk van de details van het programma. Het minimumslaagpercentage wordt duidelijk vermeld in de exameneisen.
Is er een herkansing beschikbaar als ik niet slaag voor het project of examen?
Ja, als u niet slaagt voor het examen, heeft u doorgaans nog twee herkansingen. U kunt deze herkansingen gebruiken om het examen opnieuw af te leggen. Voor elke herkansing moet u voldoen aan de voorwaarden die in het systeem zijn vermeld.
Ik ben geslaagd voor het project of examen, kan ik opnieuw examen doen om mijn score te verhogen?
Over het algemeen wordt er geen herkansing aangeboden om uw score te verhogen nadat u geslaagd bent voor het examen. In sommige programma's kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt voor extra examenkansen. Controleer de programmacondities voor meer details.
Waar kan ik zien of ik geslaagd of gezakt ben voor het project of examen?
Uw examenresultaten worden zichtbaar in het systeem nadat het examen is afgerond. U kunt zien of u geslaagd of gezakt bent in de sectie "Resultaten" in het systeem. Ook kunt u via e-mail of SMS geïnformeerd worden.
Hoe kan ik mijn project- of examenresultaten en mijn antwoorden bekijken?
Instructeur
IDEIS- trainers



