top of page

Vorming en mentorschap voor mentoren

Tarief

Speciale toepassing

Duur

4 weken

ideis_logo
demo-06-background.png

Programmainformatie

Overzicht
Doelstellingen

Het doel van het trainings- en mentorschapsprogramma voor mentoren is om mentoren op te leiden om jongeren van12- tot en met 18 jaar effectief te begeleiden en hun sociale, emotionele en academische ontwikkelingsprocessen te ondersteunen.

Conform dit doel richt het programma zich op het volgende:

  • Het begrijpen van de psychosociale ontwikkeling en de unieke behoeften van adolescenten.

  • Het ontwikkelen van communicatie- en empathievaardigheden om vertrouwensrelaties met jongeren op te bouwen.

  • Het beheren van groepsdynamiek om een positieve sociale omgeving te creëren.

  • Het begeleiden van jongeren bij het oplossen van problemen, het nemen van beslissingen en het omgaan met conflicten.

  • Het samenwerken met families om de ontwikkeling van jongeren te ondersteunen.

  • Het voortdurend bevorderen van professionele ontwikkeling, zodat mentoren zichzelf blijven verbeteren in hun begeleiding.

Definitie en methodologie

Het trainings- en mentorschapsprogramma voor mentoren is ontworpen om de professionele kennis en vaardigheden van mentoren die met jongeren in de adolescentiefase werken, te verbeteren. Het programma streeft ernaar het begrip te bevorderen van de sociale, emotionele en academische ontwikkelingsprocessen van jongeren, effectieve begeleidingsstrategieën aan te bieden en sterke banden met jongeren op te bouwen.

Dit programma voorziet mentoren van de benodigde tools en methoden om de identiteitsontwikkeling, sociale integratie en individuele potentie van jongeren te ondersteunen. Daarnaast biedt het benaderingen die de samenwerking tussen familie en school versterken, zodat jongeren effectiever gebruik kunnen maken van de ondersteuningssystemen uit hun omgeving.


Methodologie

Het programma combineert theoretische kennis en praktijkgerichte leermethoden voor een uitgebreide leerervaring. De methodologie is als volgt gestructureerd:

  1. Theoretische uitleg

    • Er wordt basiskennis overgedragen over de ontwikkelingsfasen van jongeren, hun psychosociale behoeften en de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden.

    • Er wordt aandacht besteed aan identiteitsontwikkeling, groepsdynamiek en de invloed van de sociale omgeving in de adolescentiefase.

  2. Casestudies

    • De deelnemers ontwikkelen probleemoplossende vaardigheden door middel van scenario's uit de praktijk.

    • Situaties zoals pesten, groepsdruk en conflicten worden besproken en oplossingen worden geanalyseerd.

  3. Rollenspellen en simulaties

    • De deelnemers leren effectieve communicatie en het omgaan met moeilijke situaties door deze in een gesimuleerde omgeving te oefenen.

    • Empathie en actief luisteren worden praktisch toegepast.

  4. Groepswerk en discussies

    • Deelnemers delen hun ervaringen en ideeën om gezamenlijke oplossingen te ontwikkelen.

    • Er worden verschillende perspectieven geëvalueerd en nieuwe methoden ontdekt.

  5. Ontwikkeling van een actieplan

    • De deelnemers creëren persoonlijke actieplannen om de geleerde kennis en vaardigheden in hun dagelijkse mentorpraktijk toe te passen.

  6. Voortdurende feedback

    • Gedurende het programma ontvangen de deelnemers individuele en groepsfeedback.

    • Sterke punten en ontwikkelingsgebieden worden geïdentificeerd en ondersteund.

Leerresultaten

Aan het einde van het trainings- en mentorschapsprogramma voor mentoren worden de volgende resultaten van de deelnemers verwacht:

  1. Inzicht in de behoeften van jongeren en conflictbemiddeling: De deelnemers hebben een beter begrip van de psychosociale ontwikkelingsprocessen en de specifieke behoeften van jongeren in de adolescentiefase.

  2. Effectieve communicatie- en empathievaardigheden: De deelnemers hebben hun communicatie- en empathievaardigheden ontwikkeld om vertrouwensrelaties met jongeren op te bouwen.

  3. Beheer van positieve groepsdynamiek: De deelnemers zijn in staat om een gezonde sfeer te creëren binnen een groep of klas en om interne conflicten effectief te beheersen.

  4. Probleemoplossing en begeleiding: De deelnemers kunnen jongeren ondersteunen bij het oplossen van problemen en hen begeleiden in hun zelfstandige besluitvormingsprocessen.

  5. Ondersteuning van identiteitsontwikkeling en zelfvertrouwen: De deelnemers kunnen strategieën toepassen om de identiteitsontwikkeling en het zelfvertrouwen van jongeren te bevorderen.

  6. Samenwerking met ouders: De deelnemers zijn in staat samen te werken met ouders om de ontwikkelingsprocessen van jongeren effectiever te ondersteunen.

  7. Verbetering van de levenskwaliteit van jongeren: De deelnemers passen hun kennis en vaardigheden uit het programma toe om jongeren te helpen sterkere individuen te worden op sociaal, emotioneel en academisch gebied.

Wekelijks schema (elke week 2 uur van 19:30 tot 21:30)
Week 1: Introductie en overzicht van het programma

Jongeren en identiteitsontwikkeling

  • Ontwikkelingsfasen van jongeren (12-18 jaar).

  • De invloed van cultuur, religie en sociale omgeving op identiteit.

  • Omgaan met onzekerheden en groepsdruk.

Conflictbemiddeling

  • Wat is een conflict?

  • Wat houdt conflictbemiddeling in?

  • Conflictbemiddeling bij jongeren.

  • Strategieën voor conflictbeheersing.

  • Omgaan met groepsconflicten en het verminderen van spanningen.


Week 2: Mentorgesprekken en communicatievaardigheden

Structuur van effectieve mentorgesprekken

  • Actief luisteren en empathisch reageren.

  • Gebruik van oplossingsgerichte taal.

Motivatie en zelfregulering

  • Technieken om jongeren te motiveren.

  • Vaardigheden aanleren voor zelfgestuurd leren en plannen.

  • Omgaan met prestatiedruk en faalangst.


Week 3: Diversiteit en inclusiviteit beheren

Begrip van culturele en religieuze verschillen

  • Sensitieve benadering van gender- en seksuele identiteit.

  • Creëren van een inclusieve en veilige leeromgeving.

Ouderbetrokkenheid

  • Effectieve communicatie met ouders.

  • Omgaan met de zorgen van ouders.

  • Samenwerken met ouders om de ontwikkeling van jongeren te ondersteunen.


Week 4: Omgaan met problemen en zorgbehoeften

Herkennen van mentale en sociale problemen bij jongeren

  • Omgaan met stress, depressie en gedragsproblemen.

  • Samenwerken met professionele hulpverleners en doorverwijzen indien nodig.

Zelfontwikkeling als mentor

  • Reflecteren op eigen houding en gedrag.

  • Bewustzijn over grenzen en zelfzorg.

  • Effectief tijdbeheer en prioriteiten stellen.

Algemene cursuscompetenties

Aan het einde van het trainings- en mentorschapsprogramma voor mentoren wordt verwacht dat de deelnemers de volgende algemene competenties hebben ontwikkeld:

  1. Kennis van psychosociale ontwikkeling

    • Het analyseren van de psychologische, sociale en emotionele behoeften van jongeren in de adolescentieperiode.

    • Het effectief omgaan met conflicten binnen een groep en het verminderen van spanningen.

  2. Effectieve communicatievaardigheden

    • Het opbouwen van vertrouwensrelaties met jongeren door effectieve communicatietechnieken toe te passen.

    • Het gebruik van empathie, actief luisteren en oplossingsgerichte gespreksvaardigheden.

  3. Groepsmanagement en dynamiek

    • Het oplossen van conflicten binnen groepen en het creëren van een positieve groepssfeer.

    • Het aanpakken van problemen zoals groepsdruk en pesten, en het bieden van oplossingen.

  4. Probleemoplossing en besluitvorming

    • Het begeleiden van jongeren bij het oplossen van problemen en het nemen van onafhankelijke beslissingen.

    • Het ontwikkelen van strategieën om met onzekerheden en moeilijkheden om te gaan.

  5. Ondersteuning bij identiteits- en zelfvertrouwenontwikkeling

    • Het ondersteunen van jongeren bij het ontwikkelen van hun identiteit en het vergroten van hun zelfvertrouwen.

    • Het ontdekken van de sterke punten van jongeren en het helpen realiseren van hun potentieel.

  6. Samenwerking met ouders

    • Het opbouwen van effectieve samenwerkingen met ouders en scholen om de ontwikkeling van jongeren te ondersteunen.

    • Het betrekken van ouders en onderwijsinstellingen om uitgebreidere ondersteuning te bieden.

  7. Gevoeligheid voor diversiteit

    • Het begrijpen van culturele, religieuze en sociale verschillen en hier op een gevoelige manier mee omgaan.

    • Het bieden van begeleiding die aansluit bij de individuele behoeften van jongeren.

  8. Ethiek en professionaliteit

    • Zich tijdens het mentorschapsproces gedragen volgens de ethische normen en professionele standaarden.

    • Het verdienen van het vertrouwen van jongeren en een rolmodel voor hen zijn.

Literatuur/referenties

  1. ERIC-database (Education Resources Information Center).

  2. Relevante wetenschappelijke artikelen beschikbaar via PubMed en Google Scholar.

  3. De officiële websites van psychologenverenigingen.

Te gebruiken leer- en lesmethoden

Lezing • Presentatie • Demonstratie • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • Casestudy • E-bronnen-gebaseerd leren

Groepswerk • Discussie/debat • Presentatie • Boeken-gebaseerd leren • Demonstratie • Brainstorming • Casestudy • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • Simulatie • E-bronnen-gebaseerd leren

Seminar • Presentatie • Discussie/debat • Brainstorming • Inductie • Deductie • Analyse • Synthese • E-bronnen-gebaseerd leren

Certificering

Aan het einde van de opleiding komt u in aanmerking voor een certificaat dat wordt uitgereikt door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut. Na voltooiing van het opleidingsprogramma wordt uw certificaat binnen zeven werkdagen opgesteld in het Turks, Engels en Nederlands, zowel fysiek als digitaal als certificaat en resultatenoverzicht. Het certificaat kan worden gedownload via het systeem en, indien gewenst, wordt een fysieke kopie naar het door u opgegeven adres verzonden. Voor de verzending van een fysieke kopie zijn extra kosten van toepassing. Wanneer een fysieke verzending is aangevraagd, maar niet is ontvangen en het certificaat wordt naar ons wordt geretourneerd, dan worden er extra kosten in rekening gebracht voor een nieuwe verzending. De verzendkosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie van de deelnemer. De tarieven van verzendmaatschappijen worden op verzoek verstrekt. De deelnemer wordt voorafgaand aan de verzending per e-mail op de hoogte gebracht.

Te verwerven vaardigheden

Het certificaat dat u aan het einde van het certificeringsprogramma behaalt, zal een waardevolle bijdrage leveren aan uw professionele ontwikkeling. Dergelijke opleidingen worden beschouwd als ondersteunende activiteiten. U kunt dit certificaat, dat uw ontwikkeling ondersteunt, toevoegen aan uw curriculum vitae en gebruiken in uw professionele loopbaan. Het certificaat wordt uitgegeven door het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut en is toegankelijk en verifieerbaar via het systeem. Bovendien kunnen uw certificaat en resultatenoverzicht met een barcode in het systeem worden weergegeven.

Deelnemersprofiel

Werknemers, afgestudeerden en studenten die zich op persoonlijk en professioneel gebied willen ontwikkelen, kunnen zich aanmelden voor het gecertificeerde opleidingsprogramma. Afgestudeerden van onderwijskunde- en pedagogiekopleidingen, evenals personen met een vierjarige bacheloropleiding in sociaal werk, psychologie, sociologie, psychologische begeleiding en counseling, onderwijs, geneeskunde, verpleegkunde en kinderontwikkeling, kunnen deelnemen aan dit programma.

Deelnameproces

Het certificeringsprogramma van het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut draagt bij aan uw persoonlijke en professionele ontwikkeling en omvat de volgende stappen:

  1. U kunt zich aanmelden voor dit certificeringsprogramma zonder beperkingen voor land of locatie.

  2. Aanmeldingen van niet-geregistreerde kandidaten worden niet geaccepteerd.

  3. Uw kunt zich online registreren.

  4. De kandidaten zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die zij tijdens hun registratie verstrekken.

  5. Alle informatie moet correct en volledig worden ingevuld.

  6. De betaling dient te worden verricht naar het opgegeven bankrekeningnummer.

  7. Na betaling ontvangt u de betalingsbevestiging op het door u opgegeven e-mailadres.

  8. Vermeld tijdens de betaling de naam van het certificeringsprogramma in de beschrijving.

  9. De lessen worden afhankelijk van het aantal deelnemers online of offline aangeboden.

  10. Alle lesvideo’s zijn tijdens de duur van de opleiding 24/7 beschikbaar, zodat u ze op elk gewenst moment en zo vaak als u wilt kunt bekijken.

  11. De beoordelingen van het certificeringsprogramma worden online of offline uitgevoerd door middel van projectmethoden, examens, meerkeuzetoetsen, presentaties, wederzijdse rapportage met relevante instellingen en vergelijkbare methoden.

  12. De duur van het certificeringsprogramma, inclusief de examenperiode, is in totaal zes weken.

  13. U heeft twee gratis herkansingen.

  14. Na een succesvolle beoordeling komen de kandidaten in aanmerking voor het certificaat.

  15. Aan het einde van het certificeringsprogramma ontvangen de deelnemers het "certificaat".

Veelgestelde vragen

Is het nodig om bij de instelling langs te komen tijdens of na de aanmelding voor de online opleiding?

Nee, het online opleidingsprogramma wordt volledig online uitgevoerd. U hoeft niet fysiek naar de instelling te komen voor de aanmelding en andere procedures. Alle processen worden via het online systeem afgehandeld.

Is de toegang alleen mogelijk via een computer?

Nee, de toegang tot het systeem is mogelijk via een computer, tablet en mobiele apparaten. U kunt inloggen op het platform met elk apparaat dat toegang heeft tot internet. De applicatie is ook compatibel met mobiele apparaten.

Hoe kan er toegang tot het systeem worden verkregen?

Na het voltooien van uw registratie, heeft u uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens kunt u inloggen op de website. U wordt stap voor stap begeleid via het inlogscherm.

Ik kan niet inloggen op de site, wat moet ik doen?

Controleer eerst of u uw gebruikersnaam en wachtwoord correct heeft ingevoerd. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u de optie "Wachtwoord vergeten" gebruiken om een nieuw wachtwoord aan te maken. Als het probleem aanhoudt, neem dan contact op met de technische ondersteuning.

Ik ondervind problemen bij het inloggen, mijn gegevens worden niet geaccepteerd. Wat moet ik doen?

Zorg ervoor dat u uw gegevens correct heeft ingevoerd en let op het hoofdlettergebruik. Als u nog steeds niet kunt inloggen, kunt u een wachtwoordreset uitvoeren met het e-mailadres dat bij ons bekend is.

Er staat een fout in mijn gegevens. Is het voldoende om alleen een update uit te voeren?

Ja, nadat u bent ingelogd, kunt u uw profielinformatie bijwerken. Het is voldoende om toegang te krijgen tot de pagina voor het bewerken van uw profiel om onjuiste informatie te corrigeren. De updates worden onmiddellijk actief.

Waar kan ik toegang krijgen tot mijn lessen?


Kunnen we beginnen met de les die we willen?

De lessen worden doorgaans aangeboden in een structuur en moeten in die volgorde worden gevolgd. Voor sommige programmas is er wel flexibiliteit tussen bepaalde lessen. Het is echter het meest efficiënt om het programma te volgen in de volgorde die het systeem aangeeft.

Ik heb me voor meerdere programma's ingeschreven, waarmee moet ik beginnen?

Als er een volgorde van prioriteit bestaat tussen de programma's waarvoor u zich heeft ingeschreven, houdt u deze volgorde aan. Tenzij anders vermeld, kunt u beginnen met het programma dat het beste bij u past. Zolang u toegang heeft tot alle programma's, zult u geen problemen ondervinden.

De video's worden niet afgespeeld in het systeem, wat moet ik doen?

Controleer of uw browser up-to-date is en verifieer uw internetverbinding. U kunt ook proberen een andere browser te gebruiken.

Is het verplicht om alle lessen te bekijken? Is het mogelijk om een of meerdere lessen niet te bekijken?

Het is verplicht om alle lessen te bekijken. Het volledige afronden van het opleidingsprogramma vereist dat alle lessen zijn bekeken. Niet bekeken lessen hebben invloed op uw toegang tot projecten of examens, evenals op het verkriijgen van een certificaat.

Ik heb de les(sen) van het pakketprogramma voltooid, wat moet ik nu doen?

Nadat u al uw lessen hebt voltooid, worden de projecten of examens actief. Als u slaagt voor de projecten of examens, wordt uw certificaat aangemaakt. U kunt uw certificaat vanuit het systeem downloaden.

Wanneer worden de projecten of examens actief?

Het project of examen wordt automatisch geactiveerd door het systeem nadat u alle lessen hebt voltooid. De toegang tot het examen wordt geopend op de einddatum van de programmagegevens. U kunt gedetailleerde informatie volgen via het systeem.

Tot wanneer kan ik toegang krijgen tot het project of examen?

De toegangstijd voor het project of examen wordt aan het begin van het programma vastgesteld en duurt doorgaans 8 weken. Gedurende deze periode heeft u toegang tot uw examen. De einddatum wordt duidelijk in het systeem vermeld.

Waar kan ik toegang krijgen tot het project of examen?


Hoe vindt het project of examen plaats?

Projecten of examens worden online uitgevoerd. Het type examen kan, afhankelijk van het programma, een meerkeuzetest of een projectwerk zijn. Het type examen en de details worden in het systeem uitgelegd.

Hoeveel vragen heeft het project of examen?

Het aantal vragen in het examen varieert en is afhankelijk van het opleidingsprogramma. Over het algemeen wordt het aantal vragen in meerkeuzetests vastgesteld op basis van de reikwijdte van het programma. De details zijn te vinden op het exameninformatiescherm.

Wat is de duur van het project of examen?

De duur van het examen kan variëren en is afhankelijk van de inhoud van het programma. De tijd die voor elk examen is vastgesteld, wordt aan u bekendgemaakt aan het begin van het examen. U dient het examen te voltooien voordat de tijd om is.

Wat is de minimale score om te slagen voor het project of examen?

Bij examens wordt doorgaans een slaagpercentage van 60% of 70% vastgesteld. Dit percentage kan variëren afhankelijk van de details van het programma. Het minimumslaagpercentage wordt duidelijk vermeld in de exameneisen.

Is er een herkansing beschikbaar als ik niet slaag voor het project of examen?

Ja, als u niet slaagt voor het examen, heeft u doorgaans nog twee herkansingen. U kunt deze herkansingen gebruiken om het examen opnieuw af te leggen. Voor elke herkansing moet u voldoen aan de voorwaarden die in het systeem zijn vermeld.

Ik ben geslaagd voor het project of examen, kan ik opnieuw examen doen om mijn score te verhogen?

Over het algemeen wordt er geen herkansing aangeboden om uw score te verhogen nadat u geslaagd bent voor het examen. In sommige programma's kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt voor extra examenkansen. Controleer de programmacondities voor meer details.

Waar kan ik zien of ik geslaagd of gezakt ben voor het project of examen?

Uw examenresultaten worden zichtbaar in het systeem nadat het examen is afgerond. U kunt zien of u geslaagd of gezakt bent in de sectie "Resultaten" in het systeem. Ook kunt u via e-mail of SMS geïnformeerd worden.

Hoe kan ik mijn project- of examenresultaten en mijn antwoorden bekijken?



Cursuskalender

Week

Lesinhoud
Duur
Instructeur

1- Theoretisch

Jongeren en identiteitsontwikkeling

1 uur

Dr. İbrahim Kurt 🔗 ✉️

1- Praktisch

Conflictbemiddeling

1 uur

Dr. İbrahim Kurt 🔗 ✉️

2- Theoretisch

Mentor gesprekken en communicatievaardigheden

1 uur

Dr. Yakup Keskin 🔗 ✉️

2- Praktisch

Motivatie en zelfregulatie

1 uur

Dr. Yakup Keskin 🔗 ✉️

3- Theoretisch

Omgaan met diversiteit en inclusie

1 uur

Dr. Ahmet Öz 🔗 ✉️

3- Praktisch

Betrokkenheid van ouders

1 uur

Dr. Ahmet Öz 🔗 ✉️

4- Theoretisch

Omgaan met problemen en zorgbehoeften

1 uur

Dr. İlhan Kaçire 🔗 ✉️

4- Praktisch

Je eigen ontwikkeling als mentor

1 uur

Dr. İlhan Kaçire 🔗 ✉️


De locaties en data van het programma:

  • Rotterdam: Januari 2025

  • Utrecht: Februari 2025

  • Gelderland: Februari 2025

  • Brabant: Januari, Februari, Maart 2025

  • Den Haag: Maart 2025

  • Groningen: Maart 2025

  • Overijssel: April, Mei 2025

  • Tilburg: Februari 2025


Sertifika Programı Geri Bildirim Formu

Vmm Geri bildirim formu

Instructeur

IDEIS- trainers

IDEIS- trainers

bottom of page